chocolats.nl
naar winkelwagentje    Naar winkelwagentje »
0 / gr
0,00
Chocola en uw gezondheid

Chocola en uw gezondheid

Chocolade en uw gezondheid

De Zutphen Ouderen Studie heeft vanaf 1960 onderzoek gedaan naar de effecten van chocolade op de gezondheid. In 1985 heeft zij haar onderzoek verder uitgebreid. Hieruit zijn twee aparte analyses tevoorschijn gekomen die op 27 februari 2006 zijn gepubliceerd in het Amerikaanse medisch-wetenschappelijke tijdschrift Archives of Internal Medicine.

Het was reeds bekend geworden dat chocolade gunstig uitwerkt op de bloeddruk en de bloedvaten dankzij de antioxidanten (flavanolen) in cacao. Men ging daarom na of er ook een gunstige uitwerking zou zijn ten aanzien van het overlijden aan hart- en vaatziekten, en dat blijkt inderdaad het geval te zijn. Veel chocolade eten brengt het overlijdensrisico met de helft terug. Hiervoor is nodig dat men per dag vier gram cacao binnenkrijgt. Dit kan worden verkregen door tien gram pure of dertien gram melkchocolade dagelijks te nuttigen.

Ook zit er in chocolade een kleine hoeveelheid aan giftige stoffen. Echter is het menselijk lichaam voldoende in staat deze giftige stof te verwerken zonder nadelige gevolgen. Hier staat uiteraard tegenover dat het eten van melkchocolade gebitsbedervend kan zijn wanneer men onvoldoende de tanden poetst. De chocolade kan zelf niet gaatjes veroorzaken, maar wel verergeren, net zoals bij andere voedingsmiddelen.

Ook doet het wel eens de ronde dat chocola puistjes of acne kan veroorzaken. Dit is volgens sommige mensen een fabeltje en volgens sommigen echt de waarheid, maar in beperkte mate (enkele puistjes).

Het is bij melkchocolade wel zo dat er meer melk en suiker aanwezig is dan bij pure chocolade. Dit zou eventueel ook puistjes kunnen veroorzaken. Pure chocolade is bij veel mensen minder geliefd, maar het is waarschijnlijk wel gezonder dan melkchocolade.

Bron: Wikipedia

© 2011 Chocolats.nl
Feedback Form
Feedback Analytics